Jouw Moment Jouw lIJSTJE

MarketingConcept, Case Leuke Lijstjes

Als ik het woord marketingconcept hoor krijg ik altijd een beetje een vaag gevoel. Allerlei bureaus doen in marketingconcepten, zo ook Brainbulb. Maar wat dat dan concreet is. Is het een idee? Een marketingplan? een ontwerp? Als ik mijn eigen definitie moet geven zit het tussen een idee en een marketingplan in. Het is kortom een uitgewerkt idee. Voor een klant heb ik in het verleden een marketingconcept gemaakt die ik graag wil delen. Hier kan je dan goed zien wat, volgens mij, een marketingconcept inhoudt.

De klant was een internetonderneming ‘Leuke Lijstjes’ genaamd. De webwinkel voerde een assortiment van diverse handgeverfde fotolijsten. De eigenaar van Leuke Lijstjes wilde een volgende stap maken met haar webwinkel.

Het maken van een marketingconcept bestaat uit de volgende stappen:

  1. Formuleren van de uitdaging
  2. Waarom? (missie en waarden)
  3. Wie? (doelgroep)
  4. Wat en hoe? (vormvertaling in product en communicatie)

De eerste stap was het formuleren van de uitdaging:

  • Leuke lijstjes wil de klant beter aanspreken in stijl en toon
  • Weg van productpush
  • Meer verkoop
  • Wat wil de eigenaar eigenlijk zelf?

Vooral de laatste vraag was ook een belangrijke. Een webwinkel is zeer afhankelijk van de motivatie en visie van de eigenaar. Mijn rol is dan ook om een vertaling te maken van de visie van de eigenaar. Iets wat past bij die persoon.

De tweede stap is dan ook het beantwoorden van de ‘Waarom’ vraag. Waarom bestaat het bedrijf ‘Leuke Lijstjes’? Om deze ‘Waarom’ vraag goed te beantwoorden heeft de ondernemer twee door Brainbulb ontwikkelde testen gedaan. De eerste was een zogenaamde waarden test. Welke waarden zijn voor jouw bedrijf belangrijk? De tweede test was de missie test. Hierbij worden diverse missies van bedrijven vergeleken. De vraag hierbij is: Welke missie spreekt je aan en welke elementen van de missies zou je willen overnemen? Deze testen geven inzicht in de richting van de onderneming en ze dienen als toetssteen voor de communicatie en productontwikkeling.

Voor leuke lijstjes kwamen bijvoorbeeld de volgende waarden naar voren:

  • Authentiek
  • Gezellig
  • Persoonlijk

De derde stap is de vraag voor ‘Wie’ doe je het? Er zijn natuurlijk allerlei doelgroepmodellen die je kunt gebruiken. Een bekende is die van Motivaction. Maar de gemakkelijkste manier is om een Bruna op het station binnen te lopen en daar bij de tijdschriften te gaan kijken. De keuze voor de tijdschriften zegt iets over de doelgroep die je als bedrijf wil bedienen maar het zegt ook iets over de uitstraling van je bedrijf. De keuze Leuke Lijstjes werd uiteindelijk ‘101 woonideeën’. Het voordeel van tijdschriften is dat ze ook altijd een zeer heldere omschrijving van hun doelgroep hebben.

101-woonideeen

Omschrijving doelgroep:

Iedereen tussen de 25 en 49 jaar in welke fase van het leven zij zich ook bevinden:

(weer)alleenstaand, (net)samenwonend of met kinderen. Wat al die mensen delen is hun no-nonsense mentaliteit

woonhouding, hun budget-wise attitude, hun enthousiasme voor zelfgemaakte woonelementen en hun niet te stillen honger naar originele woon ideeën.

Originaliteit staat hoog in het woon-vaandel, maar wonen moet ook praktisch en comfortabel zijn en binnen het budget passen.

Bovendien vinden ze het leuk om woonaccessoires of kleinmeubelen (soms) zelf te maken en deinzen ze niet terug voor een klusje in huis.

De vierde stap is ‘Wat en Hoe’. Wat en hoe gaat over de vormvertaling van het product en de communicatie. Deze twee worden samengenomen omdat communicatie een groot onderdeel is van de productbeleving. Een product heeft natuurlijk een functioneel aspect. In dit geval is het een fotolijstje. Maar alles eromheen, van de kleur van het lijstje, tot de vormgeving van de website dragen bij aan de totaal beleving van het product.

Wat ik hier bedacht heb is de slogan:

“Jouw moment, Jouw lijstje”

Het leven heeft allerlei belangrijke momenten. Momenten van feest, rust, geboorte, etc. Een fotolijst draagt bij aan dat moment, zowel in het herdenken en het vieren van het moment. Je past je interieur aan aan die momenten. Als er een jongetje geboren wordt doe je dat moment in een blauw fotolijstje doen. Als het moment kerstmis is, dan pak je de rode fotolijsten met feestelijke foto’s. Is het herfst dan pak je de bruine fotolijsten met herfstfoto’s erin. Leuke Lijstjes claimt op deze manier die momenten waar een fotolijstje van toepassing kan zijn. In dit geval waren dat de seizoenen zoals voorjaar/Pasen, zomervakantie, Herfst en Kerstmis plus de momenten geboorte en verjaardag.

De collectie en communicatie worden dan ook toegespitst op die momenten. Hieronder is een nieuw ontwerp van de website toegespitst op het voorjaar. Op de website overheersen de pasteltinten. Andere momenten die in de menubalk naar voren komen zijn geboorte en kado. Daarnaast is er ook een zogenaamde DhZelf menu item. Dit is een doorontwikkeling specifiek voor de doelgroep die graag zelf lijstjes verft en versierd.

 

webdesign voorjaar leuke lijstjes

 

Dit is in het kort wat je van een marketingconcept mag verwachten. Het beantwoorden van de juiste vragen en een eerste vormvertaling van de communicatie en de producten. De volgende stap zou een gedetailleerder marketingplan zijn. Helaas heeft dit concept geen vervolg gekregen. Een marketingconcept bedenken is de eerste stap. De tweede stap is het uitvoeren en investeren in tijd en geld om zoiets mogelijk te maken. De ondernemer heeft dan ook vorig jaar besloten te stoppen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *